Surat Rasmi Kepada Yang Berhormat. Surat-menyurat adalah salah satu daripada kaedah komunikasi yang digunapakai secara meluas sehingga ke hari ini. Contoh surat rasmi di bawah adalah contoh surat yang betul.
Semua surat rasmi kecuali surat yang dituju kepada mana-mana individu tertentu hendaklah dialamatkan kepada Ketua Jabatan. Surat-menyurat adalah salah satu daripada kaedah komunikasi yang digunapakai secara meluas sehingga ke hari ini. Datuk/Tuan/Puan Dengan segala hormatnya, saya merujuk kepada perkara di atas.
Surat-surat yang dialamatkan kepada jabatan atau perseorangan hendaklah ditulis dengan jelas seperti nama dan alamat penerima.
Mereka sedia mendengar segala masalah yang kita tidak fahami dalam pelajaran.
Singkatan bagi sapaan Yang Berhormat, Yang Amat Berhormat, Yang Berbahagia dan Sapaan untuk 'Yang Berusaha' biasanya kepada pihak yang menganjurkan majlis; 'Yang Amat Berusaha' untuk pegawai Ejaan Yang Berbahagia (YBhg.) dalam surat rasmi tidak perlu dicondongkan (italic). Panggilan hormat bagi orang-orang kenamaan yang lain ialah: Perdana Menteri - Yang Amat Berhormat. Rujukan kehormat bermula dengan Yang. "Baru-baru ini, saya baca dalam surat khabar dan Yang Berhormat (Najib) menyatakan mengapa nak jual hartanah yang dimiliki konsulat Malaysia di Hong Kong. "Beliau membantah penjualan konsulat di Hong Kong, saya memaklumkan kepada Yang Berhormat Pekan (Najib), keputusan jual (hartanah).