Surat Rasmi Dua Tandatangan. Surat rasmi merupakan surat yang dikarang bagi urusan-urusan rasmi seperti urusan membuat permohonan, urusan membuat laporan, urusan membuat aduan dan sebegainya. Contoh surat permohonan yang diberikan di bawah ini boleh dijadikan rujukan asas bagaimana untuk mengolah format sebuah surat rasmi untuk memohon sumbangan atau Cek : Atas nama Persatuan dan diserahkan kepada penama tandatangan di bawah atau diposkan ke alamat di atas.
Bagi tujuan pengeluaran wang, sekurang-kurangnya dua tandatangan Ahli. Surat kiriman rasmi adalah sejenis karangan ditulis untuk membuat aduan, rayuan, permohonan dan sebagainya. Penomboran perenggan perlu dimulakan pada perenggan kedua dan seterusnya.
Surat kiriman rasmi ialah surat formal yang dibuat khusus bagi tujuan dan perhubungan yang rasmi.
Surat rasmi merupakan salah satu cara perhubungan yang penting di antara agensi Kerajaan dengan agensi Kerajaan yang lain dan orang ramai.
Surat kiriman rasmi adalah sejenis karangan ditulis untuk membuat aduan, rayuan, permohonan dan sebagainya. Kemudian, untuk tandatangan pengirim, boleh ditulis nama secara bersambung atau tidak. Namun begitu ramai yang keliru atau tidak tahu Surat Rasmi ialah penulisan yang mengikut peraturan-peraturan yang tertentu dan segi format Tiap-tiap surat hendaklah diakhiri dengan perkataan 'Saya yang menurut perintah' sebelum tandatangan.